Felvételi lánc összesítő

Hangforrás

A felvételi lánc legelső eleme a hangforrás, amit szeretnénk rögzíteni, ami lehet egy énekes, vagy akusztikus hangszer(vagy akár elektromos hangszer is).

Ének vagy akusztikus hangszer esetén a levegő a közvetítő anyag, aminek a nyomás változásai(rezgéseit) egy membránnal(mikrofonnal) a nyomás különbségekből elektromos jelet készít.

Akusztika

Ideális akusztikának szélcsendben levő szabadteret értelmezünk(pl egy szántóföldön), ahol nincs semmilyen visszaverődő felület. Ha egy fal van az egyik oldalt, akkor onnan a hang visszaverődik. Minél több falfelület van, annál többször verődik vissza a hang.

Téglalap alapú szobákban a 4 falon kívül a mennyezetről is visszaverődnek a falak.

Az egyforma hosszúságú kocka téglafalú szoba sajnos akusztikusan nagyon rossz, mert itt a visszavert hangokból állóhullámok tudnak kialakulni bizonyos frekvencián(és annak többszöröseinél is). Ha az egyik oldal többszöröse a másik, akkor is hasonló a helyzet. A legjobb, ha nincs közös osztójuk az oldalaknak pl 3:4:5 arányú helység.

A visszaverődések csillapítására léteznek hang csillapító rezonátorok, amelybe ha bekerül a hang, akkor belül elnyelődik. Ezekből létezik olyan, ami adott frekvenciát képes csillapítani, vagy frekvenciasávot, de létezik széles-sávú hangcsillapítók is.

Mikrofon

Többféle működésű mikrofonok léteznek pl.: dinamikus, kondenzátor, ribbon.

A dinamikus mikrofon működése egyszerű, egy membránra rögzített elektromágnes tekercs, mely egy állandó mágnes segítségével mozgás esetén feszültség indukálódik a tekercsben. Ez a minimális feszültség, ami indukálódik (1-5mV) a tekercsben vonal jelszintre szokás erősíteni ez kb 500-1000x-os feszültség emelkedést is jelent.

Kondenzátor mikrofon

Legtöbbet a stúdiókban használatosak a nagy membrános mikrofonok

A vezeték hosszával egyenes arányosságban esik a feszültség, ezért célszerű minél hamarabb erősíteni a jelet, hogy minél kisebb legyen a zaj a felvételen. pl 100m vezetéknél már igen jelentős feszültségesés tapasztalható.

Mikrofon előerősítő

A mikrofon előerősítő a forrás(mikrofon/hangszedő) jelszintkét vonaljelre erősíti fel. Ez nagyjából 1000x-es erősítést jelent. Fontos megjegyezni, hogy ekkora erősítést követően a jel torzulhat vagy zajosodhat is.

Stúdió sztenderd mikrofon előerősítők pl.: Focusrite ISA One, Neve 1073, stb…

Ezek a mikrofon előerősítők nem véletlenül nem olcsók, hiszen szinte tökéletesen, zaj nélkül kell erősíteniük. Ár érték arányban léteznek olcsóbb eszközök is, itt sokszor kompromisszumot kell kötni a minőség és az ár között.

Hangminőség: Az előerősítő hangkarakterisztikája jelentősen befolyásolja a felvétel hangzását. Néhány előerősítő melegebb, teltebb hangzást biztosít, míg mások tisztább, részletesebb hangot produkálnak. Előerősítő választás előtt érdemes meghallgatni többféle előerősítőt, hogy megtaláljuk azt, ami leginkább megfelel az elvárásainknak.

Interfész és csatlakozási lehetőségek: Az előerősítőnek kompatibilisnek kell lennie a meglévő felvételi rendszerünkkel. Ellenőrizni kell, hogy megfelelő bemenetekkel és kimenetekkel rendelkezik-e (XLR, TRS, RCA digitális kimenetek, stb.).

Beépített funkciók: Egyes előerősítők beépített funkciókkal rendelkeznek, mint például fantomtáp (48V) kondenzátormikrofonokhoz, beépített kompresszor, EQ vagy de-esser. Ezek a funkciók sokoldalúbbá tehetik az előerősítőt.

Hangszínszabályozók

A hangszínszabályozó (EQ – Equalizer) kiválasztásakor és használatakor számos fontos paramétert és jellemzőt érdemes figyelembe venni. Ezek a paraméterek meghatározzák az EQ képességeit és azt, hogy mennyire illeszkedik az adott alkalmazáshoz.

Jellemzően 3 féle típusba sorokhatóak, de vannak kivételek:

Frekvenciasávok beállíthatósága:

Dinamika szabályozók

A dinamika szabályozók (dinamikus processzorok) alapvető eszközök a hangfelvételek és keverés során. Ezek az eszközök a hangjel dinamikájának (a hang leghalkabb és leghangosabb részei közötti különbség) szabályozására szolgálnak.

Itt működésüket tekintve 4 fajta típust különböztetünk meg:

Kompresszor

Csökkenti a hangjel dinamikáját azáltal, hogy a hangosabb részeket halkabbá teszi.

Threshold (Küszöbszint): Az a szint, amely felett a kompresszió beindul.

Ratio (Arány): A kompresszió mértéke; pl. 4:1 arány esetén a küszöb fölötti jelszint minden 4 dB-es növekedése csak 1 dB-es növekedést eredményez.

Attack (Beállás): A kompresszor működésének kezdési sebessége.

Release (Kiengedés): A kompresszor működésének befejezési sebessége.

Make-up Gain: Kompenzálja a kompresszió által okozott hangerőcsökkenést.

Stúdió standard típusok: Teletronix LA-2A, Neve 1176, stb.

Limiter

Megakadályozza, hogy a jel egy adott szint fölé emelkedjen, gyakorlatilag a kompresszor egy szélsőséges változata.

Főbbparaméterei:

Threshold: Az a szint, amely felett a limitáció beindul.

Attack és Release: Szintén fontosak, bár a limiter gyakran nagyon gyors attack beállítással rendelkezik.

Gate (Zajzár)

Csökkenti vagy elnémítja a jelet, amikor annak szintje egy adott küszöb alá esik. pl.: az alapzaj szűrésére csöndben vagy doboknál a dinamika növelésére, stb..

paraméterei:

Threshold: Az a szint, amely alatt a zajzár beindul.

Attack: A zajzár kinyitásának sebessége.

Release: A zajzár záródásának sebessége.

Hold: Az az időtartam, ameddig a zajzár nyitva marad, miután a jel szintje a küszöb fölé emelkedett.

Expander

Növeli a jel dinamikáját azáltal, hogy a halkabb részeket még halkabbá teszi.

Főbb paraméterei:

Threshold: Az a szint, amely alatt az expander beindul.

Ratio: Az expanzió mértéke.

Attack és Release: Szintén fontosak az expander működésének beállításához.

AD/DA konverter / Hangkártya

AD/DA konverterek

Az AD konverterek és hangkártyák kulcsfontosságú szerepet játszanak a stúdiótechnikában, mivel ezek felelnek a hang analóg jelének digitális jellé alakításáért és visszaalakításáért.

Legfontosabb paraméterek:

Mintavételi frekvencia (Sample Rate)

Bitmélység (Bit Depth)

Jel-zaj viszony (Signal-to-Noise Ratio, SNR)

Torzítás (Total Harmonic Distortion, THD)

Hangkártyák

Bemenetek és kimenetek

A hangkártya bemeneti és kimeneti csatlakozói határozzák meg, hogy hány és milyen típusú eszközt lehet csatlakoztatni hozzá. ((pl. XLR, TRS, RCA, MIDI)

Latency (Késleltetés)

A latency az a késleltetés, amely a jel beérkezése és a digitális jellé való átalakítása között jelentkezik. Alacsony latency fontos a valós idejű felvétel és monitoring szempontjából.

MIDI támogatás

Sok hangkártya rendelkezik MIDI bemenettel és kimenettel, ami hasznos a MIDI eszközök (pl. billentyűzetek, kontrollerek) csatlakoztatásához.

Preamplifier minőség

A hangkártyák gyakran beépített előerősítőkkel rendelkeznek a mikrofonok számára. A preamp minősége befolyásolja a felvétel tisztaságát és hangkarakterisztikáját.

Monitorozási lehetőségek

A közvetlen monitoring lehetősége fontos, mivel így késleltetés nélkül hallhatjuk a felvételt. Ez gyakran külön fejhallgató kimeneteken és független monitor mixeken keresztül valósul meg.

Csatlakozás

Az USB vagy Thunderbolt csatlakozású, kompakt hangkártyák ideálisak mobil stúdiókhoz, illetve léteznek PCI-s hangkártyák is.

Népszerű és megbízható márkák: Focusrite, Universal Audio, RME, Apogee, PreSonus, MOTU, Steinberg.

Kis János avatar

Posted by